Fogkő eltávolítás, dentálhigiénia

Rendelőnkben a teljeskörű fogászati ellátás körében professzionális fogkőeltávolítást és polírozást is végzünk, pácienseink szájüregi egészségének fenntartása érdekében.

Afogkőeltávolítás, más néven depurálás az egyik legfontosabb fogászati beavatkozás, amelynek célja a fogak és az íny határán folyamatosan képződő lepedék, és ennek mineralizált formája, a fogkő megszűntetése.

A foglepedékben, vagy másnéven plakkban található nyál, baktériumok és ételmaradék összessége a fog tartószerkezetét károsítja. Ez kezdetben még csak kisebb kellemetlenséggel járó ínygyulladást okoz, melynek során az íny duzzadttá, vörösessé válik, és irritáció hatására vérezhet.

Ez a gyulladás egy alapos depurálással, és az az követő megfelelő szájüregi higiénia kialakításával visszafordítható. Amint viszont a gyulladás az ínyszövetet meghaladva, a fog körüli csontot kezdi károsítani, a helyreállítás sokkal nehezebb.

Ez esetben a fogak elmozdulhatnak, elvándorolhatnak a helyükről, mozgathatóvá vállnak, és rések alakulhatnak ki köztük. Tartósan rossz lehelet, fájdalom és érzékenység kialakulási is gyakori. Az elhanyagolt ínygyulladás sajnos könnyen vezethet a fogak elvesztéséhez is.

Ez utóbbi tünetek már az ínybetegségek súlyosabb formájára a fogágybetegségre utalnak. Nem elhanyagolható tény, hogy a plakkban található baktériumok által termelt savak a fogzománcot is megtámadhatják, ezzel előidézve fogszuvasodást is.

A fogkő eltávolítás menete abból áll, hogy először egy ultrahangos elveken alapuló eszközzel, biztonságosan, vízhűtés kíséretében, a fogak felszínére rakódott ásványosodott baktériumtelepeket eltávolítjuk.

Az ultrahang segíti a fogkő lepattanását a fogfelszínről, miközben a fogzománcot nem károsítja. Mivel ezt a barnás-sárga színű lerakódást eltávolítjuk, a fogfelszín is visszakapja eredeti színét, és a korábbi zavaró elszíneződések is eltűnnek. A kezelés időtartalma a fogkő mennyiségétől függ, körülbelül 20-45 perc között szokott lenni. A beavatkozás fájdalommentes.

Második lépésként, miután a fogak külső és belső felszínéről is eltávolítottuk a fogkövet, polírozzuk a fogak felszínét. Speciális polírozó paszták és polírozó kefék állnak rendelkezésre, hogy a lerakódásoktól megszabadított fogfelszíneken lévő mikroegyenetlenségek elsimuljanak, és ezáltal későbbi fogkőlerakodást is megnehezítsék. A polírozás során a fogak visszanyerik élettel teli színüket és fényüket. A fogak tisztábbnak, simábbnak érződnek.

Harmadik lépésként pedig tanácsadás keretében átbeszéljük a helyes fogmosás hosszát, menetét, eszközeit, módját. Lehetséges kiegészítő eszközök, mint fogselyem, vagy fogköztisztító kefe használatát elmagyarázzuk, egyénre szabottan megállapítjuk szükségességét.

A depurálás félévente-évente célszerű, attól függően, hogy mennyire hajlamos a páciens a fogkőképződésre. Ínygyulladástól gyakran, vagy fogágybetegségben szenvedőknek, illetve a rögzített fogszabályozót viselőknek különösen ajánlott a félévente lévő konrollvizitek során a fogkőeltávolítás elvégzése.

Dentálhigiénikus munkatársaink:

Galamb Dorina